sobota, 23 lutego 2013

2013 Rok Juliana Tuwima


"Poeta na całe życie,
można powiedzieć,
od przedszkola
aż do naszych ostatnich dni"

Julian Tuwim to jeden z najchętniej czytanych polskich poetów XX wieku, który pisał zarówno dla dorosłych, jak i dla dzieci. Do dziś jego utwory wzruszają i bawią kolejne pokolenia czytelników.


Wielu twórców sięgało po poezje Tuwima.
Któż nie zna słów piosenek Miłość ci wszystko wybaczy,
Na pierwszy znak, Wspomnienie. 


Kilka faktów:
* ur. 1894  Łódź, zm. 1953 Zakopane
* 1913 debiut wierszem pt. Prośba 
* 1920 współzałożyciel grupy poetyckiej Skamander
* polski poeta, pochodzenia żydowskiego, pisarz, satyryk, autor librett operetkowych, tekstów piosenek, tłumacz poezji rosyjskiej, niemieckiej, francuskiej i łaciny
*Nagrody: literacka miasta Łódź, honoris causa Uniwersytetu w Łodzi, państwowa nagroda literacka
*Cierpiał na zaburzenia nerwicowe, m.in. na agorafobie, czyli lęk przed otwartą przestrzenią, wyjściem z domu, tłumem ludzi.

Wiersze dla dzieci: Lokomotywa, Okulary, Bambo, Rzepka, Ptasie radio, Abecadło, O Grzesiu kłamczuchu i o jego cioci, Idzie Grześ, Dyzio marzyciel, Słoń Trąbalski i wiele innych. 

Co bajki Tuwima  wniosą w życie twojego dziecka?
   Zrozumienie dla innych . Bajki Juliana Tuwima to świat pełen różnorodności, barw i pogodnych nastrojów.Poeta wyśmiewa wprawdzie niektóre ludzkie cechy i zachowania, ale robi to łagodnie i pobłażliwie. Gani zachowania jednocześnie akceptując bohaterów, którym się one przytrafiają. Słoń Trąbalski, choć wszystko zapomina jest sympatyczny i lubiany, Grześ kłamczuszek nie przestaje być kochany przez ciocię, pan słowik nie złości się na żonę, za jej wymówki, a roztargniony pan Hilary i tak wzbudza naszą sympatię. 
Bajki Juliana Tuwima nikogo nie wyszydzają, nie krytykują, nie ośmieszają i nie piętnują. Uczą za to zrozumienia, szacunku i sympatii do świata, nawet jeśli jest inny, niż sobie to czasem wyobrażamy
   Rady praktyczne. W historyjkach tych można znaleźć wiele praktycznych i cennych rad
Wiedzę o świecie. Dziecko poznaje i utrwala nazwy przedmiotów, zwierząt, roślin, warzyw itp. Dowiaduje się
z nich jak wyglądają i jak działają różne rzeczy, jak żyją inni ludzie, jak mówią ptaki i jak powstają przedmioty.
Na dodatek wiedza ta podana jest w bardzo atrakcyjny, zabawny, pełen śmiechu i humoru sposób. 



czwartek, 14 lutego 2013

Walentynkowy Dzień Babci i Dziadka

Miłość nie ma wieku i wciąż się rodzi
Blaise Pascal


Miłość jest radością świata, 
słońcem życia, 
wesołą melodią na pustyni.

Bolesław Prus

Wszystkim babciom i dziadkom
życzymy miłości bez granic,
zdrowych, pełnych radości i słońca dni
oraz uśmiechu na co dzień 
i pociechy z wnuków











Dziękujemy ogromnie mamusiom z Rady Rodziców oraz pozostałym rodzicom za pomoc
 i zaangażowanie w przygotowaniach dzisiejszej uroczystości. 
Wasze wsparcie wiele dla nas znaczy. 

środa, 6 lutego 2013

Informacja dla rodziców


14 lutego, tj. czwartek, będziemy świętować Dzień Babci i Dziadka.
Grupa 6-latków rozpoczyna występ artystyczny jako pierwsza o godz. 9.30. W związku z tym prosimy, aby dzieci przyszły do przedszkola na godz. 8.00, ponieważ śniadanie będzie wcześniej.


Prosimy również rodziców, o przygotowanie dla dzieci odpowiednich strojów

dziewczynki: strój krakowski
chłopcy: biała koszula, czerwona wstążka, czerwone, czarne lub granatowe kalosze oraz kaszkiet

niedziela, 3 lutego 2013

Z cyklu: Co powinno umieć dziecko idące do szkoły cz. 6


PODSTAWA PROGRAMOWA WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO

11. Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu
zagrożeń.

Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:

1) rozpoznaje i nazywa zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla poszczególnych
pór roku; podejmuje rozsądne decyzje i nie naraża się na niebezpieczeństwo
wynikające z pogody, np. nie stoi pod drzewem w czasie burzy, nie zdejmuje czapki
w mroźną pogodę;
2) wie, o czym mówi osoba zapowiadająca pogodę w radiu i w telewizji, np. że będzie
padał deszcz, śnieg, wiał wiatr; stosuje się do podawanych informacji w miarę swoich
możliwości.

12. Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt.

Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:

1) wymienia rośliny i zwierzęta żyjące w różnych środowiskach przyrodniczych,
np. na polu, na łące, w lesie;
2) wie, jakie warunki są potrzebne do rozwoju zwierząt (przestrzeń życiowa,
bezpieczeństwo, pokarm) i wzrostu roślin (światło, temperatura, wilgotność);
3) potrafi wymienić zmiany zachodzące w życiu roślin i zwierząt w kolejnych porach
roku; wie, w jaki sposób człowiek może je chronić i pomóc im, np. przetrwać zimę.

Załącznik nr1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r.
(Dziennik Ustaw z dnia 15 stycznia 2009 r. Nr 4, poz. 17)

Do nauki w lutym

Tematyka

1. BEZPIECZNIE NA ŚNIEGU I LODZIE
Cele główne:
− Poznanie zasad bezpieczeństwa podczas zabaw zimowych.
− Poznanie właściwości śniegu w czasie zabaw w ogrodzie.

2. ODPOWIEDNIO DO POGODY
Cele główne:
− Uczenie się umiejętności dokonywania wyboru odpowiedniego ubrania, stosownie
do pogody.
− Uświadamianie konsekwencji niedostosowania ubioru do warunków
atmosferycznych.

3. POJAZDY W POWIETRZU, NA LĄDZIE I W WODZIE
Cele główne:
− Poznawanie środków transportu lądowego, powietrznego, wodnego
– porównywanie sposobów i prędkości poruszania się, przystosowania
do przewozu osób lub towarów, służących do transportu, wykorzystywanych
w turystyce lub sporcie.
− Poznawanie przydatności pojazdów specjalnych, takich jak karetka pogotowia,
radiowóz policyjny, wóz strażacki, pomoc drogowa.

4. PODRÓŻE KOLEJĄ
Cele główne:
− Poznanie i rozumienie znaczenia zawodów takich jak: kolejarz, maszynista,
zawiadowca.
− Budzenie zainteresowań technicznych i podróżniczych.
− Dostrzeganie różnorodności i piękna krajobrazów występujących w Polsce.


WIERSZ

Marcin Brykczyński

NA DWORCU



Dziś opiszę w krótkich słowach,
jak raz pociąg się zbuntował
i powiedział: Dość mam torów,
zwrotnic, szyn i semaforów!
Dość mam zgiełku, ścisku, tłoku,
nie chce nocą męczyć wzroku,
a tuneli mroczna głębia
najzwyczajniej mnie przygnębia!
Na podróżnych strach padł blady
- Co tu począć? Znikąd rady!
Aż megafon w jednej chwili
sprawił, że się obudzili.
Wszystko było snem, nie jawą,
więc podróżni bili brawo,
a z głośnika szła muzyka…
- Proszę wsiadać, drzwi zamykać!

PIOSENKA


ZABAWY NA ŚNIEGU

sł.A.Galica
muz.T.Pabisiak

Ref. Gdy pada śnieg, biały śnieg,
gdy sypie i prószy biały śnieg.

Z górki na pazurki zjedziemy na sankach,
a ze śniegu ulepimy białego bałwanka.

Ref. Gdy pada śnieg ….

W mamę albo tatę rzucimy śnieżkami.
Przyszła zima, mroźna zima, pobawcie się z nami.

Ref. Gdy pada śnieg ….