czwartek, 27 września 2012

Podróż w czasie

XIII wiek. Osada VI Oraczy w Bochni. Zagroda, kilka drewnianych chatek pokrytych strzechą. Dookoła panuje błogi spokój, który wycisza nawet największe przedszkolne gaduły.

Na początek warzelnia i sposób wydobywania soli. Ha, każdy z nas może spróbować jak smakuje bocheńska sól.


Chata tkaczki, pokaz lnianych włókien, wrzeciona, gotowych kolorowych tkanin.


Chata garncarki. Garncarka wyrabiała naczynia i zabawki. Dostajemy więc glinę, z której możemy własnoręcznie uformować dowolne figurki. Niektórzy mają tyle pomysłów i fantazji, że śmiało mogliby zostać zawodowymi garncarzami.


Wchodzimy do chaty zielarki. Żałuję, że nie mogę "przesłać" magii zapachów i aromatów suszonych kwiatów i ziół. Komponujemy etykietkę i herbatkę z mięty, rumianku i lipy.



Następnie wcielamy się w rolę powroźnika i skręcamy linę z włókien konopi.Jest całkiem gruba, mocna i wytrzymała. Zabieramy ją do przedszkola, nad jej zastosowaniem jeszcze się zastanowimy ;)


Na koniec oglądamy jeszcze pracownię kowala.



(Fotorelacja w albumie)

poniedziałek, 24 września 2012

Pomaluj mój świat na żółto...

...czyli Pożegnanie lata


Słońce cofa się w popłochu
z dnia na dzień
ubywa mu mocy i coraz wcześniej
trzepoce o szyby ćma nocy
przechyla się ku jesieni ziemia
(SDM)


Żółte śniadanie
Sok z cytrynki ;)



Wyścigi















Więcej zdjęć w albumie

Polecane wydarzenia

WYDARZENIE: NOC NAUKOWCÓW
KIEDY: 28 IX 2012
GDZIE: KRAKÓW

PROGRAM:

M.IN. warsztaty interaktywne na Uniwersytecie Jagiellońskim
dla dzieci w wieku 4-11 lat
Fizyka w kuchni
− dlaczego mydło pomaga w praniu?
− dlaczego statki pływają po wodzie a Titanic utonął?
− tańczące rodzynki
− czy można zobaczyć dźwięk?
− dzwony kościelne w domu
− kuchnia w krzywym zwierciadle
− po co człowiekowi dwoje oczu?
− czy człowiek przewodzi prąd?
− magiczny spinacz biurowy

Być albo nie być… małym/dużym? – wspomnienie wybitnego naukowca, prof.Henryka Szarskiego
− Skąd się biorą różnice w wielkości ciała zwierząt: dlaczego słoń jest duży a mysz mała?
− Kiedy lepiej być dużym a kiedy małym?
− Przykłady skrajności w wielkości ciała – największe i najmniejsze zwierzęta
− Z czego zbudowane są organizmy zwierząt? Komórka jako cegiełka budująca
− Zabawa z klockami – modele organizmu małego i dużego zbudowanego z małych i dużych komórek
− W rozpoznawanie, które zwierzątko spośród prezentowanych jest najmniejsze/największe? – zabawa dla dzieci

Wystawy i warsztaty  na Uniwersytecie Rolniczym

*Wystawa ryb akwariowych i hodowlanych,
• Wystawa zwierząt amatorskich,
• Spotkanie z fretkami hodowanymi w domach,  
• Spotkanie z puchaczem
* warsztaty Jak z trawy powstaje mleko
*Co w jajku piszczy - rozwój zarodka ptasiego i wykluwanie piskląt
*Jak urządzić akwarium
*Jak opiekować się świnką morską
*Malowane, ulepione, fantastyczne i prawdziwe – konkurs plastyczny na żywo dla najmłodszych

CINEMA CITY BONARKA
Interaktywny pokaz Potęga żywiołów. Niezwykły pokaz w niezwykłym kinie! Cztery Ŝywioły:
Wiatru, Wody, Ziemi i Ognia!

szczegółowe informacje pod linkiem http://www.nocnaukowcow.malopolska.pl/

czwartek, 20 września 2012

"Asia w krainie baśni"

Co dwa miesiące nasze przedszkole odwiedzać będą aktorzy z różnych teatrów,
prezentując spektakle dla małych widzów.
14. września gościliśmy aktorów z teatru Skrzat z Krakowa, którzy opowiedzieli nam o Asi. Dziewczynka zabrała dzieci w podróż na spotkanie z bohaterami bajek
i pokazała jak wielką wartość ma przyjaźń.


czwartek, 6 września 2012

Z cyklu: Co powinno umieć dziecko idące do szkoły

Otwieramy nowy cykl na blogu. Co miesiąc publikowane będą po dwa punkty z podstawy programowej określające umiejętności, które powinno posiadać dziecko idące do I klasy szkoły podstawowej.


PODSTAWA PROGRAMOWA WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO

1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.

Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
1) obdarza uwagą dzieci i dorosłych, aby rozumieć to, co mówią i czego oczekują; grzecznie zwraca się do innych w domu, w przedszkolu, na ulicy;
2) przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać w zabawach i w sytuacjach zadaniowych) oraz w świecie dorosłych;
3) w miarę samodzielnie radzi sobie w sytuacjach życiowych i próbuje przewidywać skutki swoich zachowań;
4) wie, że nie należy chwalić się bogactwem i nie należy dokuczać dzieciom, które wychowują się w trudniejszych warunkach, a także, że nie należy wyszydzać i szykanować innych;
5) umie się przedstawić: podaje swoje imię, nazwisko i adres zamieszkania; wie, komu można podawać takie informacje.

2. Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywaniu ładu i porządku.

Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:

1) umie poprawnie umyć się i wytrzeć oraz umyć zęby;
2) właściwie zachowuje się przy stole podczas posiłków, nakrywa do stołu i sprząta po sobie;
3) samodzielnie korzysta z toalety;
4) samodzielnie ubiera się i rozbiera, dba o osobiste rzeczy i nie naraża ich na zgubienie lub kradzież;
5) utrzymuje porządek w swoim otoczeniu.

Załącznik nr1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r.(Dziennik Ustaw z dnia 15 stycznia 2009 r. Nr 4, poz. 17)

środa, 5 września 2012

Do nauki we wrześniu

Tematyka
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE:

1. KRĄG TEMATYCZNY: WITAMY W PRZEDSZKOLU
• Rozumienie i przestrzeganie zasad dotyczących zgodnego współżycia w grupie.
• Dbanie o wspólne sprzęty i zabawki oraz o zachowanie porządku w otoczeniu.
• Ustalenie zasad bezpiecznego zachowania się w czasie zabaw (sala, ogród)

2. KRĄG TEMATYCZNY: JA I MOJA GRUPA PRZEDSZKOLNA
• Rozumienie i przestrzeganie zasad dotyczących zgodnego współżycia w grupie.
• Integracja grupy przedszkolnej jako wspólnoty, doskonalenie umiejętności interpersonalnych.
• Rozumienie i przestrzeganie zasad bezpiecznego zachowania się w czasie zabaw (sala, ogród)

3. KRĄG TEMATYCZNY: MINĘŁY WAKACJE:
• Poznawanie regionów Polski w sposób bezpośredni (wyjazdy z rodziną), a także pośrednio poprzez oglądanie widokówek, ilustracji.
• Zdobywanie informacji na temat wyglądu, środowiska i zwyczajów zwierząt.

4. KRĄG TEMATYCZNY: Z MOJĄ RODZINĄ JEST WESOŁO
• Nazywanie członków rodziny, określanie stopnia pokrewieństwa.
• Kształtowanie świadomości własnej roli społecznej w rodzinie oraz ról innych członków rodziny.


Piosenka 


MARSZ PRZEDSZKOLAKÓW

sł. J.Brzechwa, muz. Z.Turski

I. Wietrzyk leci w dal przez pola,
idą dzieci o przedszkola.
A kto przy tym wcześnie wstanie
z apetytem zje śniadanie

Ref. Raźny głos, do góry nos!
Raźny głos, do góry nos!
Właśnie tacy, właśnie tacy
są weseli przedszkolacy.
Każdy idzie , każdy śpiewa,
marsz, marsz, lewa!
Marsz, marsz, lewa!

II. Każdy myje co dzień z rana
ręce, szyję i kolana,
biega, skacze, tańczy ładnie
i nie płacze, gdy upadnie.

Ref. ….



Wiersz


TAK CZY NIE

D. Kręcisz

By w przedszkolu było miło,
by nikt tu się nie czuł źle,
wszyscy muszą dobrze wiedzieć,
co im wolno, czego nie.

Czy wychodzić możesz z sali,
kiedy zechcesz i gdzie chcesz
bez pytania swojej pani?
    TAK czy NIE?

Czy budując z klocków wieżę
wysokachną aż po dach,                                                                            możesz klocki wziąć koledze?
NIE czy TAK?

                                                                        Czy ci wolno psuć zabawki

                                                                        lub do domu zabrać je?
                                                                       Pomyśl dobrze, nim odpowiesz.
                                                               TAK czy NIE?

                                                                         Czy przezywać możesz innych,
                                                                          bo nie zgadzasz z nimi się?
                                                                          Czy ci wolno im dokuczać?
                                                                  TAK czy NIE?